ERISAADE | Taavi Aas uutest aktsiisidest ja teekasutustasust: kui inimesed loobuvad bensiinist ja diislist, peab muutuma ka maksukeskkond
(190)Majandusminister Taavi Aas ennustab, et transpordisektori maksude küsimus on kindlasti paaride järgmiste valimiste teema.
Valitsusest heakskiidu saanud transpordi ja liikuvuse arengukava 2021–2035 põrgatas välja mitu mõtet, kuidas tulevikus tagada, et teede ja tänavete ehitamiseks ja hoolduseks ikka vahendeid oleks. Kogu transpordisektori kliimasõbralikkuse kasvamisel hakkaks paratamatult riigi aktsiisitulu vähenema. Kava pakkus alternatiivina aktsiiside ümbertegemist või ka teekasutustasusid. Majandusminister Taavi Aas räägib Delfi „Erisaates“, mis ta silmas peab. Euroopa Komisjon avaldab juba suvel eeldatavasti ettepaneku, et transpordisektor läheks ka CO2 kvoodikaubanduse alla. Aas tunnistab, et kui muudes kliimamuutustega võitlemisest puudutatud sektorites on Eestil seisud head, siis just transpordisektoris kuhjuvad muutused valmistavad enim muret. Aga pöörded tulevad niikuinii, ennustas ta. Saatejuht on Raimo Poom.
Aas seletas, et süsinikuvabama transpordi poole püüdlemisel on ju otsene mõju riigi maksulaekumisele. „Aga loomulikult tähendab see, et tulevad alternatiivsed kütused ja see tähendab, et peab muutuma ka maksukeskkond. Kui tarbitakse vähem diisli- või bensiiniliitreid, siis on päris selge, et ka aktsiisi laekumine väheneb. Piltlikult ja hästi utreeritult öeldes – kui kolmandiku võrra väheneb fossiilsete kütuste kasutamine, siis on ka kolmandiku võrra vähem aktsiisi laekumist.“