Tartu jättis ratturid pika ninaga
(175)Riia tänavale planeeritud rattatee jääb Tartu linnaisade otsusega olemata, sest linn jättis läbi mõtlemata palju murekohti.
Tartu hõikas kevadel välja, et lisaks juba traditsiooniks saanud Autovabaduse puiesteele kujundatakse tänavu ümber ka Riia tänav, nii et ratturid saaks seal oma ruumi. Eksperiment, mis oleks ratturid linna tuiksoonele toonud, jääb nüüd aga ära, sest linna tähelepanu juhiti kitsaskohtadele, millele plaani tehes mõeldud polnud.
Kuigi linn kuulutas plaani välja juba märtsi lõpus ning eksperiment oleks pidanud 1. juulist algama, toovad poliitikud selle pooleli jätmise peamise põhjusena esile liiklusohutuse auditit, mida arutati alles hiljuti. Linlased aga liiklusohutuse auditiga tutvuda ei saa, kuna linna kodulehel pole seda ärisaladusele viidates avaldatud. Nii ei saa ka täpsemalt tutvuda põhjendustega, mille alusel linn plaani katki jättis.
Tartu abilinnapea Mihkel Lees (Reformierakond) kirjutas oma Facebooki postituses, et argumente projekti ära jätmiseks oli mitu, nagu operatiivsõidukite ja ühistranspordi takerdumine liiklussesse ning liiklejate ohutus. Samuti avaldas ta arvamust, et projekti juures oli liiga palju küsitavusi, et seda läbi viia. „Nii suure tuiksoone puhul on parem rohkem mõelda ja analüüsida, kui kiirustades üht või teist katsetama tormata,“ ütles Lees oma postituses. Samuti tunnistas ta, et linnal oleks tekkinud raskusi rattateede õigeks ajaks valmis saamisega.
Tartu abilinnapea Gea Kangilaski (Sotsiaaldemokraatlik erakond), kelle haldusalasse kuulub ka linnaplaneerimine, ütles Tartu Postimehele, et teised koalitsioonipartnerid lõid lihtsalt linnaruumi muutmise ees araks. Samuti kommenteeris ta Mihkel Leesi postituse all Facebookis, et Riia tänavat kasutab statistika järgi rohkem rattureid kui ükskõik millist teist tänavat Tartus ning see on oluline ühendus Raadi ja Maarjamõisa linnaosade vahel.
Jagub nii pettunuid kui pooldajaid
Elav arutelu tekkis samuti Leesi postituse kommentaarides, kus oma arvamust avaldasid ka paljud tuntud tartlased. Oma pettumust väljendas näiteks Tartu endine linnakirjanik Mika Keränen: „Väga kahju. Ma sõidan jalgrattaga päris palju marsruudil Karlova-Tammelinn-Kesklinn-Toometagune ja see eksperiment pakkunuks huvi. Käisin kevadel esimest korda Amsterdamis ja Rotterdamis ja veendusin, et rattateede võrgustik töötab küll suureski linnas, lausa google mapsi minuti täpsusega sai läbitud seal vahemaid, lihtsalt võrratu!!“
Eesti Kirjanike Liidu Tartu osakonna esimees Berk Vaher kommenteeris isegi teravamalt: „Tartus on lihtsalt liiga palju autosõltlasi, kelle jaoks auto on kehaosa ja inimõigus. Kurb ja piinlik.“
Ent oli ka neid, kes eksperimendi ära jäämist tervitasid. Näiteks kirjutas endine Tartu linnapea Laine Randjärv: „Mihkel, väga õige otsus. Ehkki ma ei saa aru, miks üldse oli tarvis linnarahvast selle „eksperimendi“ ideega ärritada? Sa ei hakka ju kodus katsetama, et kas maja läheb põlema, kui keset tuba lõkke teed See Riia mnt oleks olnud sarnane eksperiment - tulemused on teada igale mõtlevale inimesele. Ma muidugi ei tahagi targutada. Hea meel, et mõistus võitis.“