Eelmisel nädalal lasid aktivistid esimest korda rehve tühjaks ka Brüsselis, kus võeti sihikule kokku 41 sõidukit. Politsei kõneisik Robin De Becker rääkis, et nad alustasid juurdlust ning kirjutavad iga sõiduki kohta raporti.

Miks just maasturid?

Maasturid (SUV-d ehk Sports Utility Vehicles) on grupi peamised sihtmärgid, sest Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmetel olid suured isiklikud sõidukid aastatel 2010-2018 maailmas suuruselt teine CO2-heitme allikas, edestades heitmete poolest näiteks rasketööstust. Halastust ei anna aktivistid ka elektrilistele maasturite rehvidele, sest grupi hinnangul ei sobi sõidukid oma suuruse ja kaalu tõttu modernsetesse linnadesse.

Aastase tegutsemise jooksul on aktivistide grupp tühjaks lasknud rohkem kui 10 000 maasturi rehvid 17 riigis.

Aktivistid jätavad sõidukite esiklaaside vahele omanikele voldikuid sõnumiga, et nende suured sõidukid „tapavad“, sest eritavad märkimisväärse koguse kasvuhoonegaase. Voldikute peal olev sõnum on järgmine, vahendas The Brussels Times: „Oleme ühest või mitmest teie sõiduki rehvist õhu välja lasknud. Ärge võtke seda isiklikult. Teie ei ole meie sihtmärk, vaid teie sõiduk on. Teeme seda seetõttu, et sellises suuruses sõidukiga linnas sõitmine on kahjulik. Sa saad ringi liikuda ka ilma tangita – näiteks jalgsi, rattaga või ühistranspordiga.“

Aastase tegutsemise jooksul on aktivistide grupp tühjaks lasknud rohkem kui 10 000 maasturi rehvid 17 riigis: Suubritannia, USA, Kanada, Tšehhi, Prantsusmaa, Hispaania, Saksamaa, Taani, Norra, Rootsi, Holland, Šveits, Austria, Uus-Meremaa, Itaalia, Iirimaa ja Belgia. Aktivistide grupp laseb tühjaks vaid linnades olevate maasturite rehve, jättes puutumata tiheasustusest eemal elavate inimeste autod. Samuti ei lasta tühjaks tööautode rehve.

Maasturid paiskavad globaalselt õhku rohkem heitmeid kui paljud suurriigid

Linnamaastur

Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) värske uuringu järgi paiskasid kogu maailma linnamaasturid möödunud aastal õhku sama palju süsinikdioksiidi kui Ühendkuningriik ja Saksamaa kokku, kirjutas Forte. Kui kogu maailma 330 miljonit maasturit oleksid eraldi riik, siis miljardi tonni CO2 heitmetega oleksid nad riikide heitmete edetabelis kuuendal kohal.

SUV-d ehk maasturikujulised pereautod on raskemad, suuremad ja vähem voolujoonelised kui tavaautod ning tarbivad keskmiselt 20% rohkem kütust. Uuringu järgi on linnamaasturid süüdi kolmandikus 2022. aasta naftanõudluse kasvus.