Kas Tallinnast võiks saada jalgrattalinn?
(213)Kevadise rattaloenduse tulemus näitas ratturite arvu kahekordistumist. Kas see näitab ka tegelikku olukorda linnapildis? Rattatoetustest ja rattateede tulevikust räägib linnakeskkonna rattateede kavandamise juht Taavi Piller.
Rattaloendus – kuidas see toimub ja mida see näitab?
Tallinna iga-aastast rattaloendust teostavad enamasti vabatahtlikud linnaasutustest. Paari päeva jooksul mai kuus loendatakse hommikusel ja õhtusel tipptunnil tund aega teatud kesklinna ristmikel mistahes jalg- või tõukerattaga liikujaid. Loenduse peamine eesmärk on näha, kuidas ja kas on 2021. aastast alanud rattateedega korraldatavad muudatused kesklinnas toiminud.
Millised olid aasta 2023 tulemused ja mida võime sellest järeldada?
Ratturite arv on kahe aastaga pea kahekordistunud ja kasv on toimunud just 2023. aastal. Tõenäoliselt mõjutas tulemust ka ideaalne rattailm vaatluse päevadel. Varasemate aastate loendused on näidanud kuni 50% kõikumist sõltuvalt ilmast. Oluliseim järeldus näitab, et linna tegevusel on tulemus – rattaga liiklejate arv tõuseb.
Kui realistliku pildi me rattaloendusel Tallinna ratturite kohta saame?
Loendus näitab konkreetse asukoha ja päeva ühe tunni rattakasutajate hulka, millest kogu linna kohta põhjalikke järeldusi teha ei saa.
Kõikide rattaga liiklejate loendamine ei ole võimalik, realistliku pildi rattakasutajate arvust annab nende osakaal modaaljaotusest. Töö ja kodu vahel liikuvate jalgratturite arv on Tallinna linnaregioonis täna väike; tulevikus võiks see Tallinna arengustrateegia „Tallinn 2035“ olla 10%.
Rattaloendus näitab ratturite kahekordistumist. Kas huvi kasvu on näha ka ratta- ja rattamajatoetuse taotlemisel?
Ratta- ja rattamajatoetuse vastu on huvi tõusnud. Tänavu on hüvitatud rattamaja rajamise kulusid 14 toetuse taotlejale.
Varasematel aastatel (2019-2022) oli võimalik rattamaja paigaldamiseks saada toetust meetmest „Hoovid korda“ ja sel perioodil toetati kümmet projekti. Kevadel valmis ka juhend eelkõige korteriühistutele, kes asuvad toetust kasutades parendama oma elanike rattaparkimisvõimalusi, kuid näidetest ja viidetest saavad juhinduda ka teised.
Rattamaja toetuseid menetleb Tallinna Linnavaraamet, nende kodulehelt on näha hetke seisu. Toetuse eelarve on 2023. aastal 165 000 eurot. Välja makstud 14 avaldust summas 89354,32€; tagasi lükatud 0; vabu vahendeid 70700,88€.
Kas punaseks võõbatud rattateedest on midagi ka õpitud? Tehakse midagi teisiti?
Täna enam rattaradu punase värviga ei kaeta, olulisem on nende füüsiline eraldatus mootorsõidukitest. Nüüdseks on uutel pop-up-rattaradadel eesmärgiks, et piirdeposte jms poleks tarvis talvise hoolduse teostamiseks eemaldada.
Rohkem tähelepanu pöörame nüüd ka ühissõidukite peatustele, kus eesmärk on tagada mugav ja ohutu liikumisruum ratturitele ja jalakäijatele.
Vaata tallinna rattateede ja -parklate kaarti:
Kuhu tulevad uued rattateed?
Järgmisena on plaanis kesklinna rattateede rajamine koos ühendustega teistesse linnaosadesse.
2023-2026 on kavas:
Pärnu mnt rattatee lõigus Vabaduse väljak – viadukt;
Narva mnt rattatee lõigus Pronksi tn – Russalka ristmik;
Endla tn ja Luise tn rattatee lõigus Tulika tn - Kaarli pst - Vabaduse väljak;
Toompuiestee, Suurtüki tn, Rannamäe tee ja Tõnismäe tn ühendav rattatee;
Paldiski mnt (Endla tn - Toompuiestee) ja Telliskivi tn (Paldiski mnt - Ristiku tn) rattatee;
Kopli tn rattatee lõigus Kesk-Kalamaja tn - Telliskivi tn;
Ahtri tänavat ja Põhja puiesteed ühendav rattatee;
Väike-Ameerika tänava rattatee;
Tööstuse tn rattatee lõigus Soo tn - Kopli tn;
Veerenni ja Süda tänava rattatee;
Tartu mnt raudteealuste kergliiklustunnelite ühendus Lubja ja Vilmsi tänavaga;
Lastekodu tänava rattatee;
Tondi tn rattatee lõigus raudtee ülesõit - Pärnu mnt;
Kotka tn ja Tulika tn (Tondi tn – Endla tn) rattatee;
Tehnika tn eraldiseisev rattatee (Paldiski mnt - Pärnu mnt);
Weizenbergi tn (Mäekalda tn – Poska tn) rattatee;
Merivälja tee rattatee Pirita jõest kuni Randvere teeni.